Gimnazjum w Stróżach

PTTK

Szlakami świętych - wycieczka do Tropia

Rok szkolny 2015/2016 ciągnie się już od 6 miesięcy, dlatego każdy uczeń znudzony monotonią codziennych kartkówek i sprawdzianów, poszukuje okazji, by “załapać” się na jakąkolwiek wycieczkę. Dla szczęśliwców należących do PTTK, okazja nadarzyła się w niedługim czasie po feriach.
Dnia 11 lutego o godz. 9 wyruszyliśmy w stronę Tropia, malowniczej wsi na Sądecczyźnie. Kilka kilometrów przed tą miejscowością drogę umilił nam przepiękny widok na jezioro Rożnowskie, mające aż 16 km2 powierzchni. Ale od początku: zanim dojechaliśmy do Tropia, zatrzymaliśmy się na chwilę na zaporze, gdzie zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia z imponującym jeziorem w tle. Następnie, razem z przewodnikiem udaliśmy się do Elektrowni wodnej w Rożnowie, gdzie mieliśmy okazję posłuchać ciekawostek, pozwiedzać i zaznajomić się z działaniem tak dużej elektrowni. Kiedy wymienialiśmy się uwagami na jej temat, wiele osób doszło do wniosku, że chciałoby tutaj pracować w przyszłości.
Kolejnym etapem naszej podróży był kościół im. Św. Andrzeja Świerada i Benedykta w Tropiu, czyli rodzinnej miejscowość naszego przewodnika. Możecie sobie tylko wyobrażać, z jaką pasją opowiadał o jego historii. To właśnie z Tropia pochodzą pierwsi święci polscy: św. Andrzej Świerad i św. Benedykt. Wszystkie te ciekawostki wciągnęły nas tak bardzo, że z trudem opuściliśmy ten kościół, by ustąpić miejsca następnej grupie. Oprócz tego wokół świątyni mogliśmy podziwiać wielki kamienny różaniec, a w oddali - zamek Zawiszy Czarnego, sławnego rycerza i dawnego właściciela wsi.
Następnym przystankiem naszej wycieczki była beluarda w Rożnowie, która jest elementem nieukończonej twierdzy - jednej z pierwszych w Polsce warowni o nowożytnej fortyfikacji obronnej.
Oczywiście po pochłonięciu tak wielu ciekawych i przydatnych wiadomości o naszym rejonie, nadszedł czas na obiad, który był ostatnim etapem podroży.
Dziękujemy wszystkim za zorganizowanie wycieczki. Z niecierpliwością czekamy na następną!